L'Aleixar dins el mon de l'Islam.
Josep Pàmies i Miguel Giribets
L'Aleixar dins el mon de l'Islam
Diferents estudiosos han situat el topònim l’ALEIXAR amb
arrels del món àrab. Per uns el “fertilíssim”, per altres “cabanes de
ramaders”. No els discutirem; personalment em quedo amb La
Lleixa, un mot molt de casa com a provinent de la donació d’Alfons
Ier. al seu súbdit Ferràn.
Ara bé, per a situar-nos dins el mon àrab –entenc- ens
anirà bé el centrar-nos en estudiar la vila a partir del
que un islamista de renom. Pere Balanyà i Abadia ha publicat el seu llibre
L’ISLAM A CATALUNYA (segles VIII-XII) en que aporta dades més que suficients
per tal que a través de les seves recerques nosaltres anem reconstruïnt el que
probablement seria la nostra vila a partir des de l'estada dels àrabs fins
l’arribada del nous propietaris, els cristians.
Som conscients que el nostre treball es veurà molt enriquit
quan d’una manera científica es faci una valoració del Patrimoni
Arquitectònic Medieval de l’Aleixar, amb tota la riquesa àrab, jueva i
cristiana. Tasca proposada a les autoritats locals en febrer de 2014.
COMENCEM doncs.
L'activitat principal de l'Aleixar musulmà seria la ramaderia. “Cal parlar dels assentaments dedicats principalment a la ramaderia, testimoniada almenys per la toponímia i vinculats a una forma de vida ancestral practicada pels berebers a les seves àrees d’origen i també en instal·lar-se a la Frontera Superior. És el cas de l’Aleixar i de Lleixares (Tivissa), corresponents tant a propietats rurals en forma de poblats de cabanes de pastors com a les terres muntanyenques en què pasturaven lliurament els ramats. Se sap que en els jíxar que donaren origen als topònims, anomenats màxjar a altres zona d’al-Andalus, els musulmans practicaven la cria d’animals, imprescindibles en una societat que es desplaçava sobre bestiar equí, que utilitzava bèsties de càrrega (dauàbb) per al transport de tota classe de mercaderies i que necessitava les pells per a la fabricació del calçat i altres articles usuals. (...) La relació d’aquesta economia pecuària, en la seva vessant transhumant, amb les carrerades que des de la vall de l’Ebre duien a les pastures del pre-Pirineu ha estat rastrejada intensament en els darrers cinquanta anys.” (Balañà P., L’Islam a Catalunya, Editor Rafael Dalmau)
L'activitat principal de l'Aleixar musulmà seria la ramaderia. “Cal parlar dels assentaments dedicats principalment a la ramaderia, testimoniada almenys per la toponímia i vinculats a una forma de vida ancestral practicada pels berebers a les seves àrees d’origen i també en instal·lar-se a la Frontera Superior. És el cas de l’Aleixar i de Lleixares (Tivissa), corresponents tant a propietats rurals en forma de poblats de cabanes de pastors com a les terres muntanyenques en què pasturaven lliurament els ramats. Se sap que en els jíxar que donaren origen als topònims, anomenats màxjar a altres zona d’al-Andalus, els musulmans practicaven la cria d’animals, imprescindibles en una societat que es desplaçava sobre bestiar equí, que utilitzava bèsties de càrrega (dauàbb) per al transport de tota classe de mercaderies i que necessitava les pells per a la fabricació del calçat i altres articles usuals. (...) La relació d’aquesta economia pecuària, en la seva vessant transhumant, amb les carrerades que des de la vall de l’Ebre duien a les pastures del pre-Pirineu ha estat rastrejada intensament en els darrers cinquanta anys.” (Balañà P., L’Islam a Catalunya, Editor Rafael Dalmau)
Per l’autor sabem que “El tipus principal de
fortificació (àrab) era l’anomena’t castell rural, constituïa
l’expressió bàsica, fragmentada en comunitats camperoles relativament
autònomes, les alqueries" (pàg. 67) per a
dir-nos més en endavant que “l’alqueria disposava d’un pou comú (en
el nostre cas no ho creiem necessari, per la proximitat de les aigües
fluvials) i a vegades d’una Ràpita inclosa dins els
seus termes. Aixo explicaria el descobriment cada vegada més freqüent del
topònim".
Aquest és el texte de P. Balañà: "
Quedem-nos doncs amb
aquest mots: Castell rural (tant podria ser Siurana com l’Albiol), alqueries i
ràpites i passem a estudiar aquelles senyals i formes identitàries en
l’arquitectura àrab, més enllà del típic arc de ferradura.
No hay comentarios:
Publicar un comentario