L'Aleixar més antic
Josep Pàmies / Miguel Giribets
Solstici d'estiu a l'Aleixar
Josep Pàmies / Miguel Giribets
Solstici d'estiu a l'Aleixar
Comencem ara a estudiar
aquells punts de referència que hem trobat dins la nostra població. És tracta
de llocs des dels quals i mirant l’horitzó ens permeten seguir la sortida i
ocàs solar des de cadascun del punts solsticials. Generalment, són conjunts de
pedres amb obertures especials, posades de forma que la llum hi penetri per
elles en el primer raig de llum del dia. De vegades també en trobem que ens
marquen el zenit solar.
Totes elles les anirem veient.
Totes elles les anirem veient.
En el solstici d'estiu,
el Sol es troba en la posició més septentrional (més al nord). Físicament, el solstici d'estiu correspon
al moment en què l'eix de rotació de la Terra es
troba més pròxim a la direcció Terra-Sol. Això s'esdevé entre els dies 20 i 21
del mes de juny. La data i l'hora exactes varien cada any .
A casa nostra els horaris
previstos (Instituto Geográfico Nacional) pel present any 2015 referents a la ciutat de Tarragona eren els següents:
Sortida: 4 hs. 22´
Ocàs. : 19 hs. 31’ Els horaris que en aquest treballs s’esmenten són sempre horaris solars.
El 21 de juny (solstici
d’estiu) a l’Aleixar el sol surt 33º per damut de l’Est i es posa 32,6º per
damunt de l’Oest.
El 22 de desembre (solstici
d’hivern) a l’Aleixar el sol surt 30,8º per sota de l’Est i es posa 31,3º per
sota de l’Oest.
Hem optat com a punt més
alt que envolta i mira vers l’Aleixar. És tracta del Serret del Camp del Vent, una
meravella de mirador sobre el que hom hi ha situat un punt geodèsic, malmetent
bona part dels punts de referència que hi podien existir. Malgrat tot encara es
poden observar al seu cim coses interessants.
La sortida que aquí posem
és feta a les 4 hores 27 minuts, Tal vegada en el cim de Rocanys ens hi
aproparíem més els 22’.
Aquest any 2015 la foto s’ha pres des del peu del Serret del Cisa, concretament a una finca fel Camp del Vent. És tracta d’una construcció lítica de forma angular per la part externa, com si hom volgués que tota la nova llum és centrés a passar per una obertura formada en el vèrtex curosament estudiada.
Fixeu-vos en el dibuix que
fa el primer raig se Sol al penetrar dins l’obertura preparada per l’ocasió:
Un bellesa de raig que sembla preparar una nova vida... 4hs, 57 ‘ |
En la foto següent veurem que a més de la perfecció dels talls i col·locació de les pedres, en el centre hi ha una llosa plana que el Sol banya tímidament. Probablement era aquesta la intenció.. Moviments de l’eix de la terra? Uns moments més tard obtenint la foto següent:
5 hores i 7 minuts. El Sol tarda en arribar-hi
|
Deixem
aqui la sortida del Sol per veure que més hi ha en el terme de l’Aleixar.
Anirem a tocar del poble a uns 3 km. més avall, per a situar-nos en el Bosc de
Baiona. Podriem dir moltes coses d’aquest
lloc, ara tant sols ens interessa la part que fou dedicada al tema que ens
ocupa.
Dues grans pedres posades a tocar l’una de l’altra permeten veure a les 12 del migdia en el dia dels solstici d’estiu aquesta meravella. El Sol les penetra de dalt a baix, sense que rés l’entorpexi per a recordar-nos que tot element viril fecunda quan aquest es troba en la màxima potència. Dia i hora semblan confirmar-ho.
I ara l’ocàs. El teníem guardar des de feia anys.
En el juliol del 2011 trobàrem al cim de Rocanys unes pedres ben curioses. Una cadira de pedra, als seus peus tres conjunts de pedres col·locades en posicions diferents ens indiquen on situar-nos si volem seguir l’ocàs ens el solsticis i els equinoccis. Si cap núvol ho impedeix val la pena anar-hi. Això sí, amb molta precaució ja que la nit és propera i els paisatge canvia radicalment.
Amb el peus ben col·locats esperarem el moment:
Dues grans pedres posades a tocar l’una de l’altra permeten veure a les 12 del migdia en el dia dels solstici d’estiu aquesta meravella. El Sol les penetra de dalt a baix, sense que rés l’entorpexi per a recordar-nos que tot element viril fecunda quan aquest es troba en la màxima potència. Dia i hora semblan confirmar-ho.
21 de juny de 2014 a les 12 hores solars |
I ara l’ocàs. El teníem guardar des de feia anys.
En el juliol del 2011 trobàrem al cim de Rocanys unes pedres ben curioses. Una cadira de pedra, als seus peus tres conjunts de pedres col·locades en posicions diferents ens indiquen on situar-nos si volem seguir l’ocàs ens el solsticis i els equinoccis. Si cap núvol ho impedeix val la pena anar-hi. Això sí, amb molta precaució ja que la nit és propera i els paisatge canvia radicalment.
Amb el peus ben col·locats esperarem el moment:
Els peus damunt les pedres... i
Aquí la tenim!:
Al cloure el dia, l'astre sembla voler adjuntar els dos cims. 19hs. 15'.
Hem de recordar que en molts llocs com els esmentats la humanitat hi ha construït a través dels temps centres de culte, de reunió i/o de veneració. La culminació la trobem a Stonehenge, però resulta evident que un passeig pel nostre entorn també és alliçonador.
Al cloure el dia, l'astre sembla voler adjuntar els dos cims. 19hs. 15'.
Hem de recordar que en molts llocs com els esmentats la humanitat hi ha construït a través dels temps centres de culte, de reunió i/o de veneració. La culminació la trobem a Stonehenge, però resulta evident que un passeig pel nostre entorn també és alliçonador.
A les pedres habiten els
avantpassats i, per tant, sòn la garantia de la fecundació dels camps i de les
dones. “Queden encara avui en les creences populars europees alguns vestigis de
la devoció als megàlits, roques o dòlmens, vestigis de les pràctiques de
"fertilització" per contacte amb les pedres. Aquesta devoció és (...)
bastant vaga; al cantó de Moutiers (Savoia), el poble sent cert temor religiós
i piu respecte cap a la "Pedra Chevetta" (Pedra de l'Òliba), sobre la
qual no sap sinó que protegeix al lloc i que mentre hi hagi ni el foc ni
l'aigua podran fer-los cap mal. Al cantó de Sumène (departament del Gard), els
pagesos tenen por als dòlmens i s'aparten d'ells. Les dones del cantó
d'Annecy-sud resen un parenostre i una avemaria en passar al costat d'un munt
de pedres denominat "el Mort". Temor que s'explica per la idea que hi
ha algú allà enterrat. En aquesta mateixa regió, les dones s'agenollen i es
senyen, llançant una pedreta més a un munt sota el qual es diu que està
enterrat el cos d'un pelegrí assassinat o mort a conseqüència d'un despreniment
de terra. A l'Àfrica trobem un costum semblant.” (Mercia Eliade, Tractat
d'Història de les Religions vol. 1, Ed. Cristiandad). Prop de Carnac (França)
les parelles que no tenien fills acudien durant la lluna plena a un menhir.
El megalitisme també té un
caràcter funerari. La pedra “fixa” l’ànima del mort i així influeix sobre les
forces de la natura per que la terra doni els seus fruits i les dones tinguin
fills forts.
Una petita mostra de com
alguns d’aquest llocs foren aprofitats en èpoques posteriors ens ho mostren una
gran varietat de llocs on avui hi ha culte religiós. Sant Blai de l’Aleixar, per
exemple?
Sant Blai. Façana N.E. orientada perfectament al Solstici d'estiu. Casualitat? No ho crec. |
Els
solsticis a diverses cultures
"Generalment els dies
de solstici i de equinocci, sobretot les nits que els precedeixen (...) es
consideren excepcionalment favorables" (Sociologia
i Antropologia - Marcel Mauss). El solstici d'estiu s'ha cristianitzat amb
la festa de Sant Joan i el d'hivern amb el naixement de Jesucrist. El solstici
d'hivern és el retorn del sol: els dies s'allarguen i la fi de l'hivern està
cada vegada més a prop. El solstici d'estiu marca el moment més potent de
l'astre, amb més hores de brillantor; a partir d'aquest moment, la força sol va
en declivi i per aquest motiu el solstici es celebra en pràcticament totes les
cultures del món amb fogueres, que servirien per 'ajudar' a l'astre a mantenir
el seu vigor en les òrbites cada dia més descendents que recorrerà en el propers
sis mesos.
Els inques van esculpir al
santuari de Ollantaytambo al déu Wiracocha: a l'alba del solstici d'estiu el
sol il·lumina només el cap de l'estàtua (li desperta el coneixement), per
després il·luminar tot el temple deixant en penombra la resta de la muntanya.
Per als inques el solstici de l'estiu és la festa del sol o Inti-raymi i de la
Mare Terra o Pachamama. També es commemora l'aparició de les Plèiades. Les
festes començaven amb la invocació de l'Inca a la sortida del sol, aixecant els
braços i dient: "Oh sol, envia'ns el teu calor i que el fred desaparegui.
Oh sol!"
Els asteques tenien la
Piràmide del Sol, a Teothiuacán, orientada a l'Est, en la què el sol es posava
exactament enfront d'ella en els equinoccis. El temple maia del Déu Descendent
de Tulúm permet que la llum del sol entre per una finestra en el solstici
d'hivern. El mateix succeeix en la 'Casa del Governador' d'Uxmal. Des de la
plaça de Uaxactún es pot observar l'anomenat 'Grup E', que consta de tres
edificis que marquen la sortida del sol en els equinoccis (el central) i en els
solsticis (els laterals).
En el temple egipci d'Isis
en Dendera, del 700 a.n.e, està escrit que "Isis (Siri) brilla dins del
seu temple el dia de l'Any Nou (22 de juny) i barreja la seva llum amb la del
seu pare Ra (Sol) en l'horitzó ".
En Stonehenge, un menhir de
més de 6 metres d'altura situat a l'exterior, marca la sortida del sol en el
solstici d'estiu, si l'observador se situa en el centre del cercle de pedres.
En el túmul de Newgrange, Irlanda, del IV mil·lenni a.n.e., el sol de l'alba
del solstici d'hivern forma un raig de 24 m. de llarg a l'interior del recinte.
A mesura que avança el raig va il·luminant una sèrie d'espirals gravades a la roca.
A la tarda, el sol projecta un altre llamp al túmul de Dowth. Externsteine és
un santuari alemany des de la nit dels temps: una capella d'una ermita
cristiana té una finestra rodona de 37,5 cm de diàmetre; la llum que entra per
aquesta finestra a l'alba del solstici d'estiu projecta l'ombra d'un gnòmon de
l'interior del recinte sobre un nínxol del mur oposat. A més, és gairebé
obligat caure en el joc de paraules que "Externsteine" realment
provingui de "sternsteine", és a dir, "pedres de les
estrelles" (o "pedres que reflecteixen / reprodueixen les
estrelles").
En Xochicalco, a Mèxic, en
el solstici d'estiu, el sol penetra des del sostre i forma una ratlla de llum a
l'interior. En una zona de gravats rupestres del canó del Chaco, Nou Mèxic, en
el solstici d'estiu, el sol forma com una daga de llum just al centre d'una
espiral gravada.
Per als celtes el solstici d'estiu és la festa del sol, associat a la seva Mare (la Terra), que està embarassada (la collita). Els celtes encenien fogueres per "donar-li més força" al sol.
Per als celtes el solstici d'estiu és la festa del sol, associat a la seva Mare (la Terra), que està embarassada (la collita). Els celtes encenien fogueres per "donar-li més força" al sol.
No hay comentarios:
Publicar un comentario