Josep Pàmies
Documents que engloben moviments de fons entre jueus
· Els documents
estudiats fins ara ens mostren un capítol que mou xifres i que sembla passar
inadvertit. Em refereixo a les cessions de crèdits que els jueus es fan entre
ells. Sempre són operacions en la que es detallen al màxim els deutes que s’hi
anoten. De les contraprestacions que en percep el donant rés ens diuen. Un clar
exemple el veiem en un document datat el 26 de setembre de 1346, pel qual Maïr
Boniach, jueu de l’Aleixar cedeix a Ferrer Maymó, jueu de Falset tots els seus
drets sobre 5.816 sous que li deuen una llarga llista de persones
i municipis..Acte seguit, el mateix 26 de setembre, un altra document Ferrer
Maymó, manifesta ha tancat totes les operacions que tenia amb Mayr
Boniach de l’Aleixar. Tampoc és parla de quines eren aquestes operacions.
L’import esmentat és per a meditar-hi. Inversions directes en altres indrets?.
Miguel Gitiberts hi veu un més que possible negoci encobert. Entre Falset i
l’Aleixar hi han les mines de Bellmunt de Ciurana. Unes explotacions dirigides
per societats cristianes. ..El diner era jueu?. Un estudi conjunt de les
activitats jueves Falset-l’Aleixar, podria resultar força interessant.
· Dins d’aquest
interessant moviment de diners “gratuïts” documentats i registrats entre jueus
a la notaria de l’Aleixar ( es de suposar que n’hi haurien en hebraic i no
registrats ) en troben un “a tres bandes”. És tracta del doc. de 4
de gener de 1345, en el que Içach Cap, jueu de Falset i
Maïr Boniach, jueu de l’Aleixar reconeixen tenir un
deute amistós i gratuït, a Ferrer Maymó, jueu de Tarragona,(més
tard ja el trobarem coma jueu de l’Aleixar) per un import de 3.120
sous. La operació es fà per cinc anys i es paga per Sant Joan Baptista.
Içach Cap, renuncia als seus drets i es sotmet a la “curie d’Allexario”-
Un negoci d’exportació?. És la operació a llarg termini més llarga
que he trobat documentada fins ara.
· I com no, les
comandes En aquest sentit, tenim una altra operació – abans comentada-
que ens pot servir. És la que amb data 20 d’abril de 1347 Caçón
Aliezer, jueu de Tortosa fà amb el seu cunyat Vidal Salamí de
Tolosa, jueu de l’Aleixar. pel qual el de Tortosa reconeix que té una comanda
en dipòsit del seu cunyat per 2.000 sous. Aquest document és signat
per dos testimonis cristians Ramon Orella i Bernat Orella, mentre que un altra
document parlant del mateix i també registrat a la cort de l’Aleixar, no té cap
testimoni que el signi. Cunyats sí, però les garanties es tenen que prendre. Un
negoci entre cunyats de l’Aleixar i Tortosa?. A no ser que del port de Tortosa
hi hagués un negoci important per a fer...No hi cap anotació més referent al
desenvolupament d’aquesta comanda.
· Sabem també, que els
jueus eren exigents amb els negocis. De vegades, -com en el negoci d’eunucs-
controlaven el procés tant en origen, com en emmagatzemen, transformació,
mercats de venda i distribució. Aplicat aixó als mercats agrícoles que
comercialitzaven, no es estrany que en alguns crèdits importants els
pagaments es fessin en productes de la terra. Tenim reclamacions a
pagesos de 250 quartans d’oli, aun altre 6 somades de most, 200
quarteres d'ordi a un tercer, i aixi d'altres. Per al 250 quartans d'oli
(1.000 lts).es necessitaria una considerable collita d’olives.
Un auto de fe. La fi de les cultures |
L’ENTORN DEL MON FINANCER DE L’ALEIXAR
Aquest entorn hem d’estudiar-lo
dins els fets paral·lels que es vivien al seu voltant. Pel febrer de
1234 Jaume I junt amb l’estament eclesiàstic promulgava a Tarragona les quatre
bases de la inquisició. Si bé aquesta en un principi fou eclesiàstica (poc a
veure amb la que més tard els anomenats Reis Catòlics implantarien) i
itinerant, i el seu manteniment es feia amb l’expropiació dels bens
dels acusats, repartint-los en la meitat pel rei i l’altra meitat
per l’església, al final acabà sent un organisme fixa i pel que els
seus inquisidors percebien un sou anual de 100 lliures (2.000 sous
barcelonesos). Això, -en termes financers- precisava d’una estable i constant
generació d’ingressos. I se bé aquesta institució nasqué en un principi contra
els valdesos, de pas s’eixamplà als “instigadors de la fe
catòlica”, es a dir, jueus i mahometans. Un bon paquet per anar fent feina.
L’Aleixar era prou llaminer...
Però malgrat tot, l’Aleixar sembla ( i dic sembla
per les dades que tinc) estar-ne exempt d’aquestes mogudes. Creixement de
la població jueva fins l’any de la pesta negra (1348), tranquil·litat
en el fets de 1391..i famílies jueves que venen i s’instal·len a la vila,
conviden a reflexionar en quins motius hi coincidien a la vila per tal d’evitar
tantes desgracies.
Preguntes i més preguntes que van sorgint al voltant
d’una cultura que va ser de les primeres en arrelar dins la nostra terra, que
va marxar i desaparèixer del nostre dia a dia no per voluntat pròpia ni de
molta gent d’aquí. Recordem la recomanació que el rei Martí I l’Humà,- tot i no
ser molt defensor dels jueus - fà als seus administradors “ ..
respecteu al jueus, ells són la nostra guardiola..”
Tant de bo siguem capaços entre tots d’estudiar-los
lluny de d’anatemes i de falsos misticismes. Entenc seria un bon
execici -en el nostre cas- fer-ho com a Catalans amb les
seves creences .
No hay comentarios:
Publicar un comentario