Els jueus a la Península Ibèrica. El cas de l'Aleixar
Miguel Giribets
Miguel Giribets
Les aljames i
els calls
La paraula aljama ve de l'àrab
'aljamaá', i significa tant reunió de musulmans com de jueus. A la pràctica, va
passar a indicar el barri on vivien els jueus i els moriscos a Castella.
A Catalunya al barri jueu se li
va anomenar ‘call’. L'origen dels barris jueus està en el Concili de Letrán de
1179, que, amb trets marcadament antijueus, estableix que els hebreus no
poguessin conviure amb els cristians i els obligava a establir-se en barris
propis.
L'aljama tenia una organització
pròpia. Estava dividida en "Thoras" o barris, amb una persona al
capdavant o 'bayle', que era designat pel rei quan la comunitat hebrea era
propietat reial. El bayle governava l'aljama amb independència de la resta de
la ciutat cristiana.
Els calls i aljames tenien,
doncs, lleis pròpies, protegides per llei promulgada pel monarca. Aquesta
legislació poc tenia a veure amb les lleis cristianes de la mateixa localitat.
Un consell d'ancians o avançats ('muccadim', de l'àrab "al-muccadam')
tenia la potestat judicial (perseguir, jutjar i condemnar els malfactors),
havia jutges jueus o' dayyanim ', un fiscal públic amb funcions de policia o
'Bedin', a la Corona d'Aragó es distingia entre els jutges civils civils
('berobé tibeot') dels religiosos ('beroré aberot'), el càrrec era electiu en
conclaves secrets.
Cada dos anys, els jueus de l'aljama
o call nomenaven un consell d'ancians assessor del bayle, que es reunia a la
sinagoga. Quan no hi havia acord en l'elecció del càrrec o
"mucaddemim", el rabí era qui els nomenava; amb el temps, aquests
càrrecs van tendir a fer-se hereditaris en les famílies més riques de la
comunitat. Aquest consell tenia facultats per jutjar temes de religió i
delictes que els afectessin per la seva condició de jueus. Era el govern de
l'aljama, equivalent a l'ajuntament en la part cristiana de la ciutat. Les seves
tasques eren el repartiment i la recaptació d'impostos (sobre animals
degollats, vi, casaments, enterraments, despeses en escoles rabíniques,
sinagogues, assistència a pobres i malalts ...), representar a la seva comunitat
davant les autoritats reials... El repartiment d'impostos originava tensions
entre els jueus rics i els pobres, ja que els rics pretenien pagar menys o
estaven exempts per disposicions reals.
Els calls tenien lleis pròpies, protegides per llei promulgada pel monarca. Aquesta legislació poc tenia a veure amb les lleis cristianes de la mateixa localitat. |
Les aljames i calls tenien uns
tribunals que jutjaven temes religiosos, criminals i civils segons el dret
talmúdic i la Torà. Es castigava els culpables amb penes de flagel·lació, penes
de mort o mutilació de membres. Així, no observar el dissabte era una falta
greu; en 1320 a una jueva de Coca se li va tallar el nas per tenir relacions
sexuals amb un cristià. Els executors de les sentències eren els oficials del
rei. En els plets entre cristians i jueus es formava un tribunal mixt amb
membres de les dues religions. Els jueus hispans van aconseguir la major
autonomia judicial i de tot tipus d'Europa.
Els malsines eren els jueus que
denunciaven els seus correligionaris davant les autoritats cristianes o
propagaven falsos rumors antijueus. Se'ls castigava amb una mena d'excomunió o
"herem" i de vegades amb l'amputació d'un membre o la pena de mort. En
1280 a Barcelona un malsí de família rica va ser condemnat a morir dessagnat
públicament davant del cementiri jueu; a Sevilla en 1312 un malsí va ser
condemnat a la forca; en 1377 es va jutjar a Castella a Yucef Pichó i va ser
condemnat a mort. Finalment, les Corts de Sòria de 1380 van prohibir els
judicis als malsines.
En algunes aljames i calls hi
havia un grau de solidaritat molt elevat, ja que es constituïen fons
comunitaris per fer front als impostos i despeses de les persones que no podien
pagar. És el cas de Montblanc. Però en moltes altres aljames i calls, sobretot
a les grans ciutats, una aristocràcia enriquida dominava i dirigia a la
comunitat hebrea i els seus membres es lliuraven de les càrregues més pesades,
que requeien sobre els jueus més pobres. És el cas de Tudela, amb 8 famílies
que van dominar l'aljama durant segles; a Saragossa, els Cavalleria i els
Constantini es van enfrontar pel domini de l'aljama durant generacions, el
mateix que a Mallorca entre els Faquín i els Natjar. Cal subratllar que la
majoria dels jueus eren tan pobres com la major part de la població cristiana.
Molts jueus van ser excel·lents
vinaters, com és el cas dels d'Haro, Guadalajara o dels d'Osca, 'pro magna
part, eren laboratores sive cultivatores agrorum et vinarum'. Altres es van
dedicar a la petita artesania (els jueus van tenir fama de bons orfebres); és
el cas d'Orense, on els jueus fabricaven els calzes i creus dels temples
cristians, o Santiago de Compostel·la, on fabricaven tot tipus d'objectes de
atzabeja (l'actual carrer de la Azabachería dóna accés al que va ser el call
jueu medieval); a Barcelona i Marsella van destacar pel treball del corall; a
Perpinyà, il·luminaven els llibres sagrats cristians; a Mallorca, van ser
extraordinaris cartògrafs destacant la família Cresques, en la qual l'Abraham
Cresques (fill i nét de cartògrafs) va confeccionar el 'Atles Català' de 1375 i
el seu fill Yafuda es va convertir al cristianisme després de les persecucions
de 1391, es va instal·lar a Portugal i va dirigir l'escola nàutica de Sagres,
creada pels cavallers de l'Ordre de Crist (antics templers). També van destacar
en l'enquadernació de llibres, el treball de la seda, la sastreria (els senyors
feudals i eclesiàstics cristians tenien sastres jueus) i fins hi va haver
pintors de retaules, com és el cas dels germans Guillén i Johanan de Levi, del
segle XV, amb obres a Tarazona, Daroca i Vic. Els jueus van ser grans metges:
els nobles, alts eclesiàstics i monarques cristians tenien el seu metge jueu,
així com el seu rabí cabalista que els feia prediccions i els guiava sobre el
que havien de fer. Però la majoria eren "humils mercachifles: drapaires, venedors
de ropa vella, drapaires de les grans i petites ciutats, que intentaven vendre
el seu humil gènere al recinte mateix del call, però eren, de fet, obligats a
instal·lar les seves paradetes al barri cristià, per així estar millor
controlats pels inspectors de la municipalitat. Fins a tal punt van haver de
ser corrents entre els israelites aquestes activitats humils que, encara a
principis del segle XV, Salomé Alamí compte que tot ofici vil era anomenat a
Castella 'treball jueu'. "(Juan G.
Atienza, Caminos de Sefarad, editorial Robin Book)
El mallorquí Abraham Cresques (fill i nét de cartògrafs) va confeccionar el 'Atles Català' de 1375 |
L'observació més estricta del
Talmud va servir d'element de cohesió dels jueus en els diversos països
europeus. Era el seu senyal d'identitat. "Eren considerades com a faltes
gravíssimes ferir a altres jueus (sobretot en dissabte), seure contra la paret
del propi habitatge (en dissabte, naturalment,) o portar bèsties encadenades a
l'abeurador (en dissabte), o deixar roba penjada (en dissabte ) fora de la
casa." (Juan G. Atienza, Caminos de
Sefarad, editorial Robin Book).
No obstant això, la minoria més
rica moltes vegades no seguia li llei judaica i portava una vida relaxada. El
rabí Todros ben Tehudá Haleví no es va cansar de denunciar l'estil de vida dels
jueus rics de Toledo, que jeien amb les seves criades musulmanes, "perquè
Israel, poble sant, no ha de fer impura la seva descendència en les entranyes
d'estrangeres ni engendrar fills en la idolatria". Eren els temps d'Alfons
X el Savi. Moltes de les famílies jueves riques es van mantenir al marge de la
vida social de les comunitats hebrees.
Hi va haver confraries d'ajuda
als pobres, a les vídues i als orfes. Aquestes confraries van arribar a tenir
sinagoga pròpia, com és el cas de Saragossa al segle XIV. En aquestes
sinagogues, a més de la vida religiosa, es tractava de protegir els més febles
i es tractava de mantenir la cohesió social davant d'unes autoritats cristianes
amb una política de terror antijueu cada vegada més amenaçadora.
L'observació més estricta del Talmud va servir d'element de cohesió dels jueus en els diversos països europeus. Era el seu senyal d'identitat. |
ELS CALLS DE CATALUNYA
A Catalunya a les aljames se'ls va anomanar "calls", paraula que segurament deriva de l'hebreu 'kahal' (comunitat). Des 1179 els jueus tenien obligació de viure en barris específics. Els calls, el mateix que les aljames, disposaven d'hospital, escorxador, forn, sinagoga, escola... No eren un espai tancat, encara que tenien portes i muralles; les portes es tancaven el Divendres Sant, però la resta de l'any en general eren un espai obert, encara que amb la prohibició d'entrada a les dones cristianes, el mateix que les dones jueves tenien prohibit entrar en cases cristianes.
La vida als calls, segons Yehudá ben Temà, seguia un model pautat: "als cinc anys s'ha de començar a estudiar la Bíblia; als deu, la Mishnà; als tretze, a complir els preceptes, i als quinze, a estudiar la Guemará. Als divuit l'home ha de casar-se, als vint ha de cercar mitjans de subsistència, als trenta arriba la plenitud de la força; als quaranta, la intel·ligència; als cinquanta, reflexió; als seixanta arriba la vellesa; als setanta, cabells grisos; als vuitanta té una força especial i als noranta s'encorba ". (Pirque Avot 5,21) "(M. Isabel Miró, Història de l'educació jueva a la Catalunya de l'Edat Mitjana, editorial EL Mèdol). Els jueus tenien una formació cultural molt superior a la dels cristians i això explica que sobresortiren en camps en els quals els catòlics trigarien segles a dominar.
Les comunitats hebrees a
Catalunya eren molt nombroses des de l'època visigoda i es van adequar molt bé
als canvis d'amos (musulmans o francs). Hi va haver poca immigració jueva, a
diferència de Castella o Aragó.
El call de Barcelona era molt
important. El geògraf andalusí al-Bakri, al segle XI diu que "a Barcelona els jueus són tan nombrosos com els cristians". Hi ha notícies de la presència d'unes 40 famílies hebrees a la
ciutat ja al segle IX; a mitjans del segle XIII la població jueva era d'unes 200 famílies,
amb el seu cementiri a Montjuïc (Muntanya dels Jueus), d'on s'han pogut
conservar una sèrie de làpides. El millor moment de la jueria barcelonina va
ser durant els segles XII i XIII, amb total protecció dels reis. D'aquesta
manera, fins al segle XIV, els jueus més rics tenien casa, a més de al call, en
diversos punts de la ciutat. D'altra banda, no tenien cap problema per
traslladar-se de residència a una altra ciutat catalana. Barcelona va acollir a
famílies de jueus molt rics, com els Bonabuja Bonafós, Astruch Piera o els
Benveniste.
Jaume I va fomentar les
trobades entre cristians i jueus. En 1236 van tenir lloc les 'Disputes de
Barcelona', en què el convers Pau Crestià polemitzá amb el cabalista de Girona
Moisés ben Nahman (Nahmànides). Com de la disputa sortís triomfant el jueu, des
de Roma van ordenar al rei perquè no se celebressin més 'disputes "i que
Nahmànides fos empresonat; Jaume I va afavorir la marxa del cabalista, que es
va refugiar a Jerusalem.
El call barceloní tenia una
organització molt potent, amb gremis d'artesans i organitzacions bancàries que
feien operacions per tot el Mediterrani. Al capdavant estava un consell de 30
persones, amb 5 jutges i 3 secretaris, que amb el temps fe monopolitzat per un
grapat de les famílies més adinerades. En 1332 l'autoritat del call arribava
fins fins a Vilafranca del Penedès, Cervera, Manresa i Caldes de Montbui. En
1327 es va formar un Consell de Trenta, a imitació del Consell de Cent de les
autoritats cristianes.
L'ocàs del call barcelonina té
el seu inici en les matances de 1391, que aquí van durar una setmana sencera i
van acabar amb la vida de molts hebreus. Les autoritats van aconseguir castigar
alguns dels capitostos de les matances amb la forca. Joan I va reconstruir el
call i va eximir als jueus barcelonins d'alguns impostos, però el call ja no va
tornar a ser el que havia estat.
Girona va tenir l'escola
cabalística més important d'Europa. La Kábala és originària de Narbona i
Carcassona gràcies a la traducció hebrea de Maimònides. Isaac el Cec va reunir
els primers col·lectius estudiosos de la kábala i així va passar a terres
catalanes. Isaac ben Abraham de Narbona, conegut com Isaac el Cec (perquè no veu amb els seus ulls sinó amb la seva ment) és considerat com el pare de la càbala. A partir d'Occitània, doncs, es creen dos focus cabalístics: Girona i Barcelona, en els segles XIII i XIV, amb escoles cabalístiques diferents en les dues ciutats. Destacarem el gran cabalista Nahmànides -el "pare de la ciència-, Jonah
ben Abraham (que va ensenyar la càbala a Barcelona i Toledo), Harab Ishaq,
Josef Kinji i el seu fills, Zacharja, Rambau de Girona -també anomenat com a
"pare de la ciència "-.
Els gran
cabalistes catalans van ser Mossé ben Nahman (Nahmànides) de Girona, i el seu
deixeble Salomó ben Adret, de Barcelona. De Catalunya la càbala va passar la resta de la Península. El 'Llibre de l'esplendor', atribuït al jueu castellà Simon ben Johar, és la culminació mundial de la càbala. Mosse ben Nahman (1194-1270) va ser rabí, talmudista, cabalista, poeta i filòsof, a més de dominar la cultura musulmana. El seu nom en català era Bonastruc sa Porta. Va escriure més de 50 obres en hebreu, la majoria comentaris sobre la Bíblia i el Talmud, en què tracta de conciliar fe i raó, dintre de la polèmica suscitada per les obres de Maimónides. tot i que defensava l'ortodòxia. El pensament de Nahmànides és encara estudiat i comentat a tot el món jueu.
Ramon LLull i Arnau de Vilanova es van deixar influir pels cabalistes. Ramon Llull coneixia el 'Llibre de la Creació' de Mossé ben Nahman (Nahmànides), on tracta del poder creador de les lletres de l'alfabet hebreu, la combinació permet participar en el poder creador de Déu. Per a Llull no calia enfrontar dialècticament ni exercir la repressió contra els jueus: n'hi havia prou mostrar-los les veritats del catolicisme perquè es convertissin.
Ramon LLull i Arnau de Vilanova es van deixar influir pels cabalistes. Ramon Llull coneixia el 'Llibre de la Creació' de Mossé ben Nahman (Nahmànides), on tracta del poder creador de les lletres de l'alfabet hebreu, la combinació permet participar en el poder creador de Déu. Per a Llull no calia enfrontar dialècticament ni exercir la repressió contra els jueus: n'hi havia prou mostrar-los les veritats del catolicisme perquè es convertissin.
Girona va arribar a tenir un
població hebrea d'unes 1.000 persones i tres sinagogues. Era la jueria més
important de Catalunya, després de la de Barcelona. El call gironí va ser
objecte de grans saquejos i matances en 1228, 1278, 1348, 1391 ... Girona era anomenada "Mare d'Israel" per la importància de la seva comunitat hebrea; pagava 13.000 sous en taxes anuals al monarca i en cada coronació donaven 500 sous al nou rei. El 1271, els calls de Girona i Besalú pagaven 20.000 sous, el 50% del que pagava el de Barcelona.
Besalú guarda algunes làpides
hebrees, la més antiga de 1090. La comunitat hebrea va destacar en la medicina
i el préstec a interès. Se sap que tots els jueus de la ciutat sabien llegir i
escriure, a diferència dels seus veïns cristians. Destacarem a Ramon Vidal, segles
XII-XIII, poeta que va escriure la 'Dreita manera de Trobar' i va fundar la
'Acadèmia de la Gaia Ciència' de Tolosa; Salomó Caravida va ser metge de Pere
IV el Cerimoniós; els Castlar, originaris de Perpinyà, amb Abraham des Castlar,
metge de l’infant Pere.
La jueria de Lleida se situa al
final de les escales de la catedral. Els jueus lleidatans van destacar com
tintorers. Hi va haver una forta emigració a València quan va ser conquerida en
1238.
Santa Coloma de Queralt va
tenir grans metges en els segles XIV i XV. El seu hospital va ser finançat pel
sastre jueu Mossé Cabrit.
Tarragona compta amb la
llegenda de la presència de jueus des dels temps de Salomó. El geògraf musulmà
Al-Idrisi deia que Tarragona era una 'ciutat de jueus'. El 1492 el port de la
ciutat va ser un dels indicats perquè els jueus expulsats abandonessin la
nostra terra.
L'Aleixar va comptar amb un
prósper call, i fou un centre financer de gran importància.
Tortosa va tenir un de les
primeres calls de la Península, potser en època romana. Van destacar els
hebreus tortosins per la seva activitat comercial amb la resta de Catalunya i
actual sud de França. Importants personatges van ser el geògraf Abraham ibn
Yaqub (segles X-XI, a la Tortosa musulmana). Quan la ciutat va ser conquistada el 1148, Ramon Berenguer IV va concedir als jueus una situació de privilegi: exempció d'impostos per quatre anys, un barri a perpetuïtat i bones terres per conrear. També la ciutat de Tortosa va ser un dels llocs indicats perquè emigressin els jueus expulsats el 1492.
A Catalunya els jueus van
destacar en el camp del comerç marítim internacional. Gràcies a ells la Corona
d'Aragó es va expandir per la Mediterrània.
A la biblioteca del monestir de
Montserrat trobarem rotllos del Pentateuc, pàgines del Saltiri, comentaris
cabalístics i altres grans obres hebrees, així com registres de la vida diària
(naixements, circumcisions, casaments ...)
El call barceloní tenia una organització molt potent, amb gremis d'artesans i organitzacions bancàries que feien operacions per tot el Mediterrani. |
LA POBLACIÓ JUEVA
La població jueva sempre va
representar un percentatge molt baix respecte al total de població cristiana o
musulmana a la península. Al segle XV Castella i Navarra tenien 8 milions
d'habitants, dels quals 250.000 conversos (és a dir, el 3%) i el 2.43% jueus
practicants. En resum, la població d'origen jueu ascendia al 5,43% del total de
la població. A Granada, abans de la seva conquesta en 1492, només hi havia de
2.000 a 3.000 jueus.
Al segle XIII la xifra de jueus
practicants podia arribar als 200.000. La Península Ibèrica era un dels llocs
d'Europa on hi havia major quantitat de població jueva, doncs, per exemple,
Anglaterra, per aquestes dates, només comptava amb 3.000 hebreus. Al nostre
país, la major concentració de comunitats jueves es donava en la meitat nord, a
Catalunya i a la zona que va de Burgos a Toledo tenint la majoria de pobles i
ciutats comunitats d'almenys de 50 a 100 famílies, i menys en el sud. Així,
Rivadavia tenia el 50% de població jueva encara en el segle XIV; Tudela, Estela
i Pamplona comptaven amb poderoses aljames; al segle XIII destacaven les
comunitats hebrees de Burgos, Segòvia, Sevilla, Toledo i Còrdova; Burgos tenia
uns 1.000 jueus; Segòvia comptava amb 5 sinagogues; Toledo, en 1290, amb 200
famílies jueves (1.000 persones aproximadament) i 23 sinagogues; Guadalajara
tenia 30 famílies hebrees; a Càceres el 10% de la població era jueva al segle
XV, amb Trujillo i Hervás com a localitats més destacades; Aragó, al
començament del segle XIII, tenia 11 comunitats jueves, sent les principals
Saragossa, Osca i Calatayud, seguides de Terol, Daroca, Tarazona, Egea, Alagón,
Jaca, Montclús i Barbastre; Catalunya tenia les majors comunitats hebrees de la
Península Ibèrica, representant del 3 al 5% de la població total i destacant
Barcelona, Vilafranca del Penedès, Tarragona, Montblanc, Lleida, Balaguer,
Tàrrega, Girona i Besalú; a València, a la fi del segle XIII, vivien 250
famílies jueves (1.200 persones), sent les comunitats més importants les de
València, Xàtiva, Castelló, Dénia i Morvedre; a Mallorca els jueus van
aconseguir un gran nivell professional com a navegants i cartògrafs (la
cartografia mallorquina va ser decisiva en el descobriment d'Amèrica), i
comercial a tota l'àrea mediterrània.
* * *
Aquest estudi està basat en els
llibres:
Amador de los Rios J., Historia
de los judíos de España y Portugal. Ed. Aguilar
Atienza J.G., Caminos de
Sefarad, Ed. Robin Book
Bel M.A., Sefarad. Ed. Sílex
Castro A., Historia de los judíos
en España
Perez J., Los judíos en España,
Ed. Marcial Pons Història
No hay comentarios:
Publicar un comentario