El crèdit a l'aljama de l'Aleixar
Josep Pàmies



Qué en treiem de tot aixó?



Resumim:

1.    El crèdit del jueus, es molt semblant al que nosaltres utilitzem avui en dia.

2.    El preu màxim de d’interès, ( a partir del tractat de Pau i Treva)  semblant al que fins fà poc ha utilitzat la banca. Tal vegada, i a manca de més informació, la diferencia està en la forma de percebre els interessos; probablement a l’avançada.

3.     Els de demora, no són altra cosa que l’aplicació del màxim autoritzar ( 20%) per operacions normals i pel temps de demora. Una forma més sana que el que avui encara és practica i el  del censal utilitzat llavors pels cristians. La banca actual ha cobrat imports més elevats.

4.    El tipus d’interès que es cobra, ve regulat per llei i que al registrar-lo en les notaries (de les quals el rector o prevere en son notaris) es vigila llur aplicació.

5.    Per tant, e el tòpic d’usura aplicat els jueus en matèria creditícia, cal revisar-lo.

6.    El crèdit llavors i ara, no es fà millor o pitjor en funció del preu que és paga pel diner. El crèdit des de sempre, és bo i útil si amb ell es poden finançar projectes rendibles i que tota persona o grups de persones amb bon criteri i garanties adients hi tingui fàcil accés. I d’això els nostres mestres financers jueus i cristians  en donen proves. Compra de finques, d’animals de tir, lloguers de cases, operacions  gratuïtes entre ells,  amb municipis, o que financen collites, etc. formen un ample ventall que ens mostra una societat aleixarenca dedicada al mon de les finances en molts mercats més enllà de l’àmbit local (Vallmoll i Villa Sicca del Comú – La Pineda, en són mostres)

Plantegem-nos  el per que d’aquest centre financer. A priori, tot fà pensar en una activitat agrícola i/o ramadera de la vila dedicada al propi creixement  ( inversions en cases i finques) i tal vegada amb obres d’envergadura com serien les esglésies de Sant Blai i de Sant Martí, fets que de ben segur es repetien en  les poblacions veïnes. 

Però l’Aleixar  amb els masos del Pujol  el Salvià inclosos eren i són avui unes valls tancades amb una extensió global d’uns 30 kmts. quadrats. Necessitaven tanta inversió?. Les cases senyorials àrabs, no foren destruïdes i al poble, llevat dels recintes de defensa exteriors no presenta signes de grans desfetes; molins, recs i conduccions d’aigua, -obra dels àrabs- es mantenien intactes i no és de pensar que els cristians hi fessin grans transformacions.


Quin podia ser el motiu o  motius per a aquesta expansió financera, tant jueva con cristiana?. Els mercats propis agrícoles i ramaders eren cíclics ( oliva, verema, cereals, etc.) ,  amb uns quants comerciants ( Abraham Maymó i Mayr Boniac els trobem documentats coma tals) en tindríem prou. Però ja hem vist que a l’Aleixar hi havia més d’una vintena de financers, apart dels que hi venien d’altres poblacions i els propis cristians que també formaven part del negoci. Hi han camps, suposicions, etc. que podrien apropar-nos a possibles camps de negocis, com podrien ser:



                              
·      La carretera de Prades provinent de Falset creuava per l’Aleixar. Des del Coll de la Batalla la ruta podia seguir vers els mercats de La Selva / Valls. També es podia prendre la direcció El Moster i Castellvell fins a Reus, com també des l’Aleixar, pel camí  de Castellvell anar fins a Reus i d’aquí al port de Salou o La Pineda. Vist així, l’Aleixar podria esdevenir un centre de comercialització i de distribució de productes.

·      Recordem una vegada més, que l’Aleixar és dins la vegueria de Montblanc/Comptat de Prades, envoltat  per viles i ciutats de la vegueria de Tarragona. Des de l’Aleixar, i a través de la seva notaria les més properes es nodrien de crèdits sense que els nostres jueus es tinguèsin de desplaçar, amb el conseqüent càrrega financera que això els hi suposava.

·      Així veiem com des de l’Aleixar es fan fortes inversions a municipis com Vallmoll ( amb els seus constants cavis de senyor feudals Moncada, Templers , Hospital,, etc.). La Selva del Camp, Reus i les seves parròquies de El Moster (Almoster) i Castellvell, Alforja amb el seus masos i parròquia de Les Borges del Camp, sense oblidar-nos del nucli La Pineda ( línia divisòria, entre aquesta i Salou) i les dues Vila Seques ( la dels Olzines i la del Comú, fundada per l’arquebisbe de Tarragona junt a l’altra Vila Seca). Des de l’Aleixar com veurem més en endavant, es van finançar operacions d’aquestes poblacions.


Cal estudiar-ho tot



No hay comentarios:

Publicar un comentario